onsdag 17 november 2010

Ny bok om församlingens kommunikation - recensionen

Den nya dialogen - en bok om kommunikation i Svenska Kyrkan av Tomas Linbom

Författarens egen programförklaring är att det här är mer än en kommunikationsbok: Det är en bok om församlingsutveckling. Och det vill jag mena är en varudeklaration som har täckning. Tomas Lindbom ägnar uppmärksamhet åt det här med omvärldsbevakning, organisationsutveckling och verksamhetsplanering med mål och strategi. Han pekar ut nya sätt att uttrycka det kristna budskap som är Svenska Kyrkans ärende och skriver om de allra nyaste kanalerna för människor att nå varandra med.

Tomas Lindbom har en till helt övervägande del positiv framtidssyn när det gäller Svenska Kyrkan och församlingslivet. Han har skrivit en lärobok där hans egen personliga vandring med kyrkan lyser igenom på flera ställen. Det personliga engagemanget stärker boken och gör att man som läsare manas att ha överseende med några passager som man med ett mer kritiskt öga annars kunde ha hängt upp sig på.

Det här är boken som argumenterar för nya sätt att uttrycka kyrkans tro och budskap och välkomnar nya kanaler för att människor ska nå fram till varandra. Tomas Lindbom drar dig inte för att kritisera den utbredda och etablerade dagspressannonseringen som kostar Svenska Kyrkan stora pengar.

En av flera bra saker med boken är att flera röster får komma tilltals. Författaren är generös med citat och har intervjuat människor som arbetar med kommunikation i olika sammanhang: en informationsdirektör på Vägverket får samsas mellan pärmarna med en vice vd på bokförlaget Gleerups, några forskare och (räknar jag rätt) ett tiotal församlingsmedlemmar från norr till söder.

Den nya dialogen kan mycket väl ge anledning till en bokcirkel i församlingen med anställda medarbetare, kyrkoherden, ett par förtroendevalda och mycket gärna några medlemmar som är volontärer. Tomas Lindbom har en lika riktig som ovanlig utsaga om Svenska Kyrkan: Hon har en platt organisation. Och det ger goda förutsättningar för dialog och nya sätt att kommunicera.

I början av boken inbjuder författaren till respons och kunde därför ha stoppat in lite mer av sina kontaktuppgifter. Men egentligen gör det ingenting. Det går att googla på hans namn och hitta honom för att tycka till om det man tyckte om.

Tomas Lindbom rekommenderar en fri läsning av boken, där man som läsare kan dyka ner i just det kapitel man tycker verkar mest intressant och inte alls behöva läsa i ordning från fram- till baksida. Bra och det får mig att önska hela boken som en webbplats med många ingångar och dessutom plats för kommentarer och en massa länkar in och ut.

Den här boken är utgiven av Seglora Smedja och finns att köpa hos flera nätbokhandlare (om den nu inte finns i din vanliga bokhandel). Den kostar 152 kr hos Kulturbutik den 17 november 2010

Seglora Smedja länkar tillbaka till Livet i Svenska Kyrkan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,