måndag 3 maj 2010

Diakoni är handlingens språk

Kyrkans diakoni är det handlingens språk - som biskop Martin Lönnebo formulerade det - som är uppskattat av så många och som gör kristna församlingar trovärda. Det är uppenbart att Orsa församling i Svenska Kyrkan har  ett diakonalt arbete som är både bra och känt. Och när Körslagets vinnare Team Moreaus skänker prispengarna hit, då blir det än mer känt. Med stor säkerhet kommer nu en halv miljooo.ooon kronor nu i trygga händer. För allkristna dagstidningen Dagen berättar Moreus att pengarna kommer att räcka till mycket i församlingen: till kvinnojour, ungdomsgård, ungdomskör och brottsoffer. Västerås stifts biskop Thomas har offentligt tackat alla i kören Team Moreaus för gåvan.

Diakoni är en del av varje församlings liv och verksamhet, i hela Svenska Kyrkan. Det säger sig självt att mycket  av det som handlar om att hjälpa människor inte kan göras allmänt känt. Givetvis ska mycket ske i det tysta. Men det får inte leda till att diakonin får för få företrädare där besluten fattas om hur resurserna inom Svenska Kyrkan ska fördelas.

Diakonin blir mest levande och får störst genomslag när den är en integrerad del av hela församlingen: en del av gudstjänsten, av undervisningen och missionen. Därför är det en fördel när diakoner syns i gudstjänsten, leder bön och sång, dukar bordet för nattvarden och är med och delar ut vin och bröd. Därför ska diakoner också finnas med som lärare i församlingen och missionera, genom att i ord och handling föra det glada budskapet om Jesus vidare.

Bland diakonerna i Svenska Kyrkan är medelåldern förhållandevis hög. När diakoner går i pension finns risken att tjänster dras in. För att mota frestelsen behöver församlingarnas styrelser och ledning se till att man har en aktuell plan, som får styra vilka nya diakoner som ska rekryteras. Diakoni som vänder sig till barn och ungdomar behövs det mer av. Det som är bra för barnen är bra för alla.

Svenska Kyrkans egen Kyrkans Tidning har ännu inte uppmärksammat den stora gåvan till Orsa församling, men det kanske kommer något på webben senare i veckan eller i prasseltidningen på torsdag. Däremot refererar Kyrkans Tidning idag till en en sak som gick snett i Rättviks församling, men nu rättats till: Församlingsledningen hade försökt förmå en diakon att avstå från att uttala sig om sociala orättvisor i samhället. Det var fel, för det hör till diakonins väsen och till diakonens uppdrag att protestera mot orätt och göra så att de som annars inte hörs blir hörda. Politisk diakoni är den slags opinionsbildning som hör till den kristna kyrkans profil.


Använd gärna kommentarfältet för att berätta om bra diakoni som du själv arbetar med eller vet om. Länka till församlingar som gör bra saker. Skriv vad du tycker det är aktuellt för Svenska Kyrkan att protestera mot idag.

2 kommentarer:

  1. På Luleå stifts hemsida hade de lyft fram en intressant artikel från Umeå. Man hittar artikeln på denna adress:
    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=411242

    Mvh - Fredrik Hedlund, samordnare Idellt forum

    SvaraRadera
  2. I Örkelljunga församling försöker vi hitta nya vägar för att integrera de flyktingar som kommer hit från olika delar av världen. Vi = (jag som diakon och flera engagerade volontärer) samarbetar med flyktingmottagningen, bjuder in till språkcafé, planerar för cykelutbildning anordnar internationella marknader med mera.

    Det betyder inte att vi är tysta gentemot ansvariga när vi tycker att flytkingarna behandlas ovärdigt. Jag har haft flera möten och samtal med kommunens tjänstemän där kritk har framförts, det är viktigt att vi som kyrka vågar vara raka och ärliga.

    Ett område där Svenska kyrkan skulle behöva engagera sig mer är Sveriges flykting- och migrationspolitik. Jag besöker varje vecka Migrationsverkets förvarsenhet där människor som fått avslag på sina ansökningar om uppehållstillstånd förvaras. Jo, det heter just så - de förvaras. Bara det är förskräckligt, för att inte tala om den förfärande situation många befinner sig i, utlämnade åt ovisshet om framtiden efter kanske 5-6 år i Sverige med fast arbete, ID-kort och bankkonto.

    Hur kan vi som Svenska kyrkan agera för att vårt land ska kunna fortsätta leva upp till det rykte vi än så länge har i världen av att vara ett humant samhälle där människor behandlas och bemöts med värdighet och respekt?

    Boel Skoglund, diakon i Örkelljunga pastorat

    SvaraRadera